23آوریل 2024- محققان در مطالعه ای که اخیراً در ژورنال Nutrients منتشر شده است، ترکیب میکروبیوم روده ی بیماران پیش دیابتی را با افراد سالم مقایسه کردند.

پیش دیابت چیست؟

پیش دیابت، به عنوان سطح هموگلوبین گلیکوزیله بین 5.7-6.5 درصد و سطح قند خون ناشتا بین 100-126 میلی گرم در دسی لیتر تعریف می شود. پیش دیابت به طور قابل توجهی خطرات مرگ و میر و بار سیستم مراقبت های بهداشتی را افزایش می دهد. بنابراین، چندین مداخله برای حفظ سطح قند خون سالم برای این افراد طراحی شده است.

به عنوان مثال، تغییرات سبک زندگی، جراحی چاقی و داروها معمولا برای جلوگیری از پیشرفت پیش دیابت به دیابت استفاده می شوند. با وجود این مداخلات، گزارش اخیر انجمن دیابت آمریکا نشان داد که اکثر بیماران پیش دیابتی در نهایت به دیابت مبتلا می شوند. بنابراین، توسعه مداخلات مؤثرتر برای پیشگیری یا معکوس کردن وضعیت پیش دیابت ضروری است.

میکروبیوم روده و دیابت

میکروبیوم روده، نقش حیاتی در تنظیم متابولیسم لیپیدها و گلوکز ایفا می کند، زیرا دیس بیوز میکروبی روده منجر به ایجاد بسیاری از بیماری ها می شود. به عنوان مثال، تغییر در ترکیب باکتری روده و تغییر در فراوانی باکتری ها بر نفوذپذیری روده تأثیر می گذارد که باعث مقاومت به انسولین و ورود لیپوپلی ساکاریدهای باکتریایی به جریان خون می شود.

دیس بیوز میکروبی روده به طور مستقیم با افزایش نفوذپذیری روده مرتبط است که باعث التهاب سیستمیک با درجه پایین می شود و التهاب سیستمیک با درجه پایین، عامل اصلی سندرم متابولیک و بیماری های مزمن مختلف مانند دیابت نوع 2 است.

با توجه به این مشاهدات، درک مکانیسمی که توسط آن تغییرات باکتری های روده بر پیشرفت دیابت تأثیر می گذارد، مهم است. این اطلاعات در نهایت می تواند از توسعه رویکردهای جدید برای جلوگیری از پیشرفت پیش دیابت به دیابت حمایت کند.

رژیم غذایی، داروها و سن نقش مهمی در تغییر میکروبیوتای روده دارند. اگرچه مطالعات متعددی باکتری‌های روده‌ای متفاوت را بین افراد دیابتی و سالم نشان داده اند، مطالعات کمی ترکیب باکتری‌های روده را در بیماران پیش دیابتی و تأثیر آن بر مکانیسم‌های فیزیولوژیکی این وضعیت سلامت ارزیابی کرده‌اند.

درمورد این مطالعه

در مطالعه ی حاضر، محققان ترکیب میکروبی روده ی بیماران پیش دیابتی را با افراد سالم مقایسه کردند. تأثیر رژیم غذایی بر میکروبیوم روده بیماران پیش دیابتی نیز در تلاش برای شناسایی مداخلات مبتنی بر تغذیه، که به طور بالقوه می تواند از پیشرفت پیش دیابت به دیابت جلوگیری کند، ارزیابی شد.

در مجموع 57 شرکت کننده در این مطالعه از بیمارستان تایپه تزو-چی در تایوان ثبت نام شدند. داده های میکروبیوتای روده 60 فرد سالم بین 18 تا 65 سال از بانک های زیستی به دست آمد و به عنوان گروه مرجع استفاده شد.

به شرکت کنندگان در مطالعه توصیه شد که یک پرونده غذایی سه روزه را ثبت کنند و در روز سوم نمونه مدفوع خود را جمع آوری کنند. ترکیب مواد مغذی موجود در رژیم غذایی شرکت کنندگان با استفاده از نرم افزارNutritionist Professional 2.0  اندازه گیری شد.

یافته های این مطالعه

ترکیب، تنوع و فراوانی میکروبیوتای روده در بیماران پیش دیابتی در مقایسه با افراد سالم به طور قابل توجهی کاهش یافته بود. این یافته مطابق با مطالعات قبلی بود که ترکیب میکروبی متفاوتی را در بیماران دیابتی نشان می داد. بیماران پیش دیابتی همچنین شاخص توده بدنی(BMI) بالاتری نسبت به گروه کنترل داشتند.

مطابق با مطالعات قبلی در مورد دیابت نوع 2، مطالعه ی حاضر سطوح بالاتری از Mediterraneibacter، Bifidobacterium، Blautia، Anaerostipes، Clostridium  وButyricicoccus  را در نمونه مدفوع افراد سالم نسبت به بیماران پیش دیابتی گزارش کرد.

مطالعات قبلی نشان داده بود که بوتیرات یکپارچگی مخاط روده را حفظ می کند. این متابولیت توسط باکتری های روده، یعنی Anaerostipes و Faecalibacterium سنتز می شود.

حفظ یکپارچگی مخاط روده می تواند از ورود و تهاجم باکتری های بیماری زا به خون و تخریب سلول های β پانکراس جلوگیری کند. این یافته نشان دهنده نقش غیرمستقیم آنایروستیپ ها و فکالیباکتریوم در تنظیم سطح قند خون است.

برخلاف نمونه‌های پیش دیابتی، نمونه‌های مدفوع افراد سالم سطوح بالایی از اگرتللا و استرپتوکوک را نشان دادند. با این حال، فراوانی بیشتری از Phascolarctobacterium، Bacteroides،Paraprevotella  و Parabacteroides در نمونه های مدفوع پیش دیابتی مشاهده شد.

در بیماران پیش دیابتی چندین مسیر متابولیک فیزیولوژیکی تغییر یافته بود که بر سیگنال دهی غشایی انسولین و بیان بیش از حد ژنI قابل القا با رتینوئیک اسید (RIG-I) تأثیر می گذارد. این اختلال متابولیک سلول های ایمنی را تحریک می کند تا به سلول های β حمله کنند که بر سطح قند خون تأثیر می گذارد. مطالعات قبلی همچنین نشان داده اند که متابولیسم غیر طبیعی اسفنگولیپیدها منجر به مقاومت به انسولین و آپوپتوز عصبی می شود.

محققان گفتند: رژیم غذایی نقش حیاتی در حفظ تنوع و فراوانی باکتری های روده ایفا می کند. بنابراین، به بیماران پیش دیابتی توصیه می شود که از یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات(LC) همراه با مصرف بیشتر فیبر تغذیه ای استفاده کنند. این ترکیب می تواند یکپارچگی سد روده را بهبود بخشد، در نتیجه از پیشرفت پیش دیابت به دیابت جلوگیری کند.

نتیجه گیری

تفاوتی در ترکیب میکروبی روده و فراوانی آن در بیماران پیش دیابتی در مقایسه با افراد سالم مشاهده شد. این تفاوت همچنین با تغییرات متابولیک و پاسخ های فیزیولوژیکی مرتبط است. این یافته ها نشان می دهد که بهبود میکروبیوم روده می تواند با حفظ متابولیسم فیزیولوژیکی طبیعی از شروع دیابت جلوگیری کند.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20240411/Study-reveals-key-gut-microbiome-differences-in-prediabetic-patients.aspx